Rozhovor s Jiřím Tužilem o společnosti TP Consulting s.r.o.
TP Consulting s. r. o. dodává společnostem v automobilovém průmyslu odborníky ve chvílích, kdy jejich vlastní zdroje nestačí.
TP Consulting s. r. o. je společnost, která sice nemá vlastní výrobní program, nicméně je úzce spjata s výrobní sférou v automobilovém průmyslu. Dodává totiž firmám manažery a odborníky, aby rozjeli výrobu, pomohli zvládnout náhlé nárůsty produkce či podpořili fungování různých oddělení. Součástí portfolia společnosti jsou i odborná školení a krizový management. Na to, jak se tento způsob řízení projektů ujal v České republice a co vlastně společnostem přináší, jsme se zeptali Jiřího Tužila.
Představte nám vaši společnost.
TP Consulting je ryze česká firma založená v roce 2003. Zabýváme se službami pro automobilový průmysl, konkrétně jde o interim management, krizový management a poradenství. Věnujeme se také headhuntingu a obecně vyhledávání personálu. Realizujeme různá odborná školení. Většina našich aktivit směřuje do automobilového průmyslu a výrobní sféry.
Co je to vlastně ten interim management?
Interim management se využívá, když naši klienti potřebují krátkodobě nebo
dlouhodobě překlenout určité období a nemají k tomu vlastní personální
zdroje. Jde třeba o souběh nebo náběh několika projektů a jim chybí lidé, kteří
by tento nápor zvládli. Bavíme se o lidech v oblasti managementu, koordinace
výroby, projektových specialistů, kvalitářů, logistiků atd. Působíme ve všech
možných oblastech od výroby, kvality přes engineering až po logistiku.
V jakých situacích se na vás vaši klienti obracejí?
Zpravidla jde o podniky, které prochází jednou ze dvou nebo tří fází. První
je náběh nové výroby, která byla někam přestěhována, zpravidla do nového
výrobního závodu. Druhá varianta je, že se přestěhuje výroba, která už někde
byla, nejde tedy o nový projekt, ale o již běžící výrobu. Pak také může nastat
další situace, kdy prostě došlo z nějakých příčin k odchodu personálu, takže
společnost v dané chvíli potřebuje personální posílení. Ve všech těchto
případech je interim management velmi rychlou a účinnou cestou, jak překlenout dané období a udržet výrobu bez přerušení.
Kdo jsou vaši manažeři a odborníci, které dodáváte firmám?
Většina našich konzultantů jsou zkušení manažeři a odborníci s mnohaletou
praxí ve své oblasti.
Není problém, že tito lidé nejsou přímo zaměstnanci společnosti,
do které přicházejí, že v ní předtím nepůsobili?
Pokud firma vyloženě nevyvíjí nové technologie, tak výrobní procesy jsou
ve většině firem dost podobné, stejně tak to platí pro standardy kvality. Tudíž
se dá říct, že se liší projekt a liší se i produkt, ale systém řízení výroby a kvality
bývá velmi podobný a zkušený konzultant nemá problém naskočit do rozjetého vlaku. Je také potřeba říct, že naši konzultanti mají velké zkušenosti ze spolupráce s koncernem Volkswagen a dalšími automobilkami, takže toto prostředí velmi dobře znají a vědí, jak celý automobilový průmysl funguje. Navíc to, že nejsou zatížení minulostí v té dané firmě, je spíše přednost. Přistupují k danému úkolu racionálně, chtějí ho vyřešit a jít k dalšímu projektu. Neřešírůzné vnitrofiremní politiky nebo třenice, které někdy vznikají mezi odděleními, prostě jdou vyřešit daný úkol. Přináší také nový pohled na procesy
ve firmě, což je další pozitivum. Výhodou také je, že naši konzultanti se
postupem času stávají multifunkčními. Tím, jak prošli mnoha firmami a znají
procesy a technologie v těchto společnostech, mohou velmi dobře reagovat
na jakékoliv výzvy a problémy. Všichni také mluví nejméně jedním světovým
jazykem.
Jaký je o interim management v České republice zájem?
Jsme v situaci, kdy je prakticky nulová nezaměstnanost a současně v průmyslu
nabíhá velká spousta nových projektů a stále roste výroba. Takže se celý
průmysl potýká s tím, že chybí lidské zdroje. Právě proto i v České republice
rostou požadavky na interim management. Trend je rozhodně stoupající. V Německu nebo Holandsku je interim management naprosto běžný.
Holandsko je doslova Mekkou interim managementu. Má to tam tradici,
z Německa bývají interim manažeři nasazováni i do českých podniků. Západní
Evropa jako taková zcela běžně využívá tuto službu. S růstem automobilového
průmyslu se to dostalo i do střední a východní Evropy. Je to řešení, které je
ekonomicky náročnější, ale je rychlé a efektivní. A v automobilovém průmyslu
prostě není čas čekat, tam se věci musí řešit rychle.
Jak je to s vaším působením v zahraničí?
Máme sesterskou firmu na Slovensku, která řeší stejné činnosti, sídlo má
u Bratislavy, působí na celém západním Slovensku. Naši konzultanti působí
na různých projektech v rámci Evropské unie, ale realizovali jsme i projekty
například v Číně, Mexiku. Dále máme lokální zastoupení v Pekingu, kde působí
naše kolegyně mluvící čínsky. Poskytujeme podporu pro čínské dodavatele,
kteří dodávají do Evropy, především do koncernu Volkswagen, do Škody Auto.
Fungujeme jako jakýsi mediátor mezi OEM výrobním závodem v Evropě
a jejich dodavatelem nacházejícím se v Číně.
Na začátku jste zmiňoval, že se věnujete i školení, zkuste
nějaký kurz představit.
V loňském roce jsme vytvořili nové školení „Kvalita ve výrobním procesu“,
zaměřené na praktické věci svázané s výrobním procesem. Jdeme do cílové
skupiny, která zásadně ovlivňuje kvalitu procesu a výstupy z výrobního
procesu. Vycházíme z toho, že kvalitu nelze vykontrolovat, ta se musí prostě
vyrobit. Kurz je postaven na praktické bázi, lektoři mají konkrétní zkušenosti
z výrobních podniků, předávají lidem užitečné příklady z praxe. Není to školení
pro manažery, ale pro lidi takříkajíc na place, přímo ve výrobních halách.
připravil Tomáš Chalupa
TP Consulting s.r.o.